Második réteg: Limbikus rendszer – Emlősagy – Érzelmi agy
Az agy második rétege, a limbikus rendszer, az érzelmek és az impulzusok központja.
Ez a rész felelős az olyan érzelmekért, mint:
🤍Öröm
🤍Szeretet
🤍Harag
🤍Félelem
🤍Undor
Ez a réteg az érzelmek megéléséért,
a társas kötelékek kialakításáért és
az összetartozás érzéséért felelős.
A limbikus rendszer jellemzői
🧠Érzelmek kifejezése
🧠Félelmek felismerése és kezelése
🧠Veszély elkerülése
🧠Külső fenyegetések elleni védekezés
A limbikus rendszer különösen fontos a csoportos viselkedésben és az együttműködésben, például a gyermeknevelésben vagy a közösségi feladatok végrehajtásában.
Mi történik, ha a második réteg nem működik megfelelően?
A limbikus rendszer fejlődése főként 4-6 éves kor között történik.
Ha ebben az időszakban a úgy érezzük, hogy nem kapunk elegendő szeretetet vagy támogatást, az érzelmi agy működése zavart szenvedhet.
Ennek következményei lehetnek:
- Érzelmi érzéketlenség
- Az érzékszervek tompulása
- Alávetettség és gondolatnélküliség
Hogyan segíthetünk?
Az érzelmek felismerésének és kifejezésének elismerése, engedélyezése fontos:
- Empátia kifejezésével („Ez fájdalmas lehetett számodra”)
- A személy érzelmeinek elfogadásával („Így is szeretlek”)
- Közösségi érzés kialakításával („Mindig melletted vagyok”)
💠----------------💠
Ennek a fejlődési szakasznak a középpontjában az érzékelésre és az érzelmekre való képesség fejlődése kerül. Ebben az időszakban gyakran testvérek születésével, óvodába vagy iskolába kerüléssel szembesülünk, ami az önállóság irányába terel minket. Ez az önállóságunk kialakításának első lépései is, sokszor a szülő visszatér dolgozni, ami tovább ösztönöz (/ösztönöznek) az önállóság felé.
Saját élményeink, akár a családi dinamika változása, illetve ahogy környezetünk egy fokkal szélesebb skálába kerül, barátaink családjával való összehasonlítása további magányérzetet és szeretetnélküliség-érzetet okozhatnak. Ez olyan mély szorongást válthat ki, amely veszélyezteti az életbiztonság érzetét.
Ebben a fejlődési szakaszban a gyermek számára a szülők továbbra is az életbiztonság forrása. Ha a gyermek úgy érzi, hogy elveszítette a szülői szeretetet vagy hogy elhagyják (nem fizikai értelemben)), akkor nagyon megijedhet, mert a túlélése teljes mértékben a szüleitől függ.
Ennek következtében előfordulhat, hogy az érzelmek érzékelésének képességét „lezárja”, hogy megvédje magát a fájdalomtól. Ez az érzelmi elfojtás később abban mutatkozhat meg, hogy az illető nem bízik a saját érzékszervi benyomásaiban, nem érti, mit érez, vagy épp „jó gyerekként” igyekszik megfelelni a szülők elvárásainak.
Ez a jelenség gyakran azokra jellemző, akik rendkívül érzékenyek, és mély érzelmi intelligenciával rendelkeznek.
Az ilyen emberek azért fojtják el az érzéseiket, mert azokat túl intenzíven élik meg és ez elviselhetetlennek tűnik számukra.
Ha valaki ráébred, hogy gyermekkorában lezárta az érzelmi világát, ez egy fontos lépés lehet a gyógyulás felé. Ebben a folyamatban lehetőség nyílik arra, hogy megtanítsuk magunknak, hogy az érzelmeink nem veszélyesek, hanem természetesek és biztonságosak.
💠Következő lépés
Ez folyamat lehetővé teszi, hogy eljussunk az agy következő szakaszának fejlődéséhez, a neokortex (új agykéreg) fejlesztéséhez. Azok, akiknek a fejlődése ebben a szakaszban zökkenőmentes, könnyen képesek célokat kitűzni és elérni, logikusan gondolkodni és az életük eseményeit konstruktívan értelmezni.
Ez gyakran akkor lehetséges, ha gyermekkorukban támogató szülőkkel, jó tanárokkal vagy edzőkkel találkoztunk, akik segítettek nekünk felismerni, hogy a célok elérése örömteli és értékes.
Azonban sokan vagyunk akik számára ez nem magától értetődő.
Sokunk fejlődése megakad az érzékelés szakaszában vagy csak részben halad előre, emiatt az életben hozott döntéseinket gyakran az aktuális érzelmi állapotaink, nem pedig a hosszú távú céljaink vezérlik.
Ezért fontos, hogy tudatosan dolgozzunk azon, hogy megtapasztaljuk a célok elérésének örömét és értelmét.
🔔 Kattints a „Követés” gombra, hogy elsőként értesülj a következő cikkünkről! 😊
📌További részek
🧠Első sorozat
Téma: A szeretet és az agy fejlődése
Üvegkalitkáink fogságában 0. rész - #0 Hogyan leszünk felnőttek? - avagy hogyan fogadjuk el magunkat
Üvegkalitkáink fogságában 1. rész - #1 A múlt gyógyítása, a jövő építése
Üvegkalitkáink fogságában 2. rész - Első szint #2 Hardver alapja, az agytörzs - Az ösztönök és szokások mögötti erő
Üvegkalitkáink fogságában 3. rész - Második szint #3 Az agy második rétege: A limbikus rendszer titkai